fredag 19 mars 2010

Mat

Vilken god lunch vi åt igår.
Vi har börjat med GI-metoden, äta sunt och må bra. Det började med att min far fick åka ambulans in till lasarettet, han är diabetiker och har en viss överviktig. Tyvärr har han inte skött sig så bra sedan mamma dog. Hans värden var under all kritik. Men så hittade jag boken Våra bästa GI-recept och den är suverän. Så nu har vi startat med Fas 1 och det har givit resultat redan! Min fars värden är helt underbara. Han har t o m gått ner 1 kilo på 4 dagar. Jag behöver också gå ner några kilo inför bröllopet. Så nu kör vi stenhårt med denna metod.l Det är en helt ny matlagning för mig men väldigt rolig.

Recept

4 squasfrukter
1 tsk salt
1kg oskalade räkor
oliv-eller raspolja
1½ dl vitt vin eller vatten
1 vitlöksklyfta
smör
nypressad citronsaft
2 dl grädde
flingsalt och svartpeppar
50 gr färsk parmesan
några kvistar färsk bladpersilja

Skölj squashen och hyvla "taglitellestrimlor" med en potatisskalare. Lägg strimlorna i ett durkslag och blanda med salt. Låt stå och vätska sig medan du gör i ordning resten av ingredienserna. Squashen ska sedan kokas i lättsaltat vatten i ½ minut innan servering. Skala räkorna. Lägg skalen i en stekpanna med lite olja i botten. Stek i några minuter och häll sedan på vinet eller vatten och låt koka i 10 minuter. Sila av räkskalen och spara räkfonden. Skala och hacka vitlöken fint och fräs i lite smör i en kastrull. Slå på räkfonden och tillsätt citronsaft. Häll i grädden och låta koka i 10-15 min. Tillsätt räkorna och rör någon minut så att det blir varmt. smaka av med flingsalt och färskmalen svartpeppar. lägg upp den kokta taglietellen på ett fat och häll den varma såsen över. Strö över riven parmesan och garnera med bladpersilja.
Nettokolhydrater 10 g
GB 3.5
Mycket lågt GB för att vara "pasta"


Inga kommentarer:

Bloggintresserade

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Asphyttanbloggkartan.se!
Powered By Blogger

Välkommen tillbaka

Tack för Titten