tisdag 17 september 2013

Äppelvecka

Ja nu är det dags att ta hand om alla våra äpplen. Vi har ett riktigt, riktigt stort äppelträd mitt på tomten eller också som jag kallar det för sockerdricketrädet, för ibland hittar man sockerdricka i ett hål i stammen. Vi har 7 äppelträd på tomten som är väldigt gamla, min gammelmormor hade massor av äppelträd förr, jag tycker det räcker gott och väl till med 7 st. Det är träd av varierande sorter, inte en aning om vilka, men några är väldigt goda andra är bra till mat & bak.
När vi gifte oss så fick vi ett presentkort på en handelsträdgård av våra goda grannar. De berättade att ett äppleträd skulle passa bra för när de var yngre så pallade de äpplen här på gården. Sagt och gjort ett litet träd inhandlades och i år har det fått sitt första äpple.
 
Nu blir det till att
göra äppelmarmelad
hittade ett recept i tidningen
Inzpira magasin.
 
1kg skalade och klyftade äpplen
6 dl socker
4 dl vatten
ca 4 msk riven ingefära
saften från 1 citron
 
Koka upp äppelklyftorna i vattnet, låt koka ca 15-20 minuter. Rör om emellanåt och vispa med en visp när de mjuknat så att du vispar sönder klyftorna lite. Tillsätt socker, ingefära och citron. Koka ytterligare 5-10 minuter. Häll upp på steriliserade burkar och låt svalna innan du ställer marmeladen i kylen eller i frysen.

1 kommentar:

Linnéa sa...

7 gamla äppelträd på gården är inte fy skam. Vilken härlig trädgård ni måste ha. Fast visst kan det ju på hösten bli lite för mycket av det goda. Men på våren måste det ju vara underbart med all äppelblom.

Bloggintresserade

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Asphyttanbloggkartan.se!
Powered By Blogger

Välkommen tillbaka

Tack för Titten