lördag 3 juli 2010

Kronärtskockor

När jag fyllde år i maj så var en av presenterna från min faster Gunnel och farbror Suneen en korg med kronärtskockor . Den andre presenten kommer jag att skriva om längre fram.  Jättespännande att få se dem växa. Planterade dem vid mina körsbärsträd och de har redan växt till sig.
Så nu skall är det bara att vänta för att få testa receptet som Gunnel skickade med.
Jordärtskockssoppa
750gr jordärtskockor
3-4 potatisar
1 1/4 liter vatten + buljongtärning
1 msk vetemjöl
2 dl mjölk eller lite grädde
1/4 tsk paprikapulver
½-1 msk smör
Hackad persilja eller gräslök
Koka upp hälften av vattnet och lägg i
kockor och potatis skurna i bitar.
Koka rotfrukterna mjuka under lock i ca 20 minuter.
Pressa dem genom purepress, finfördela dem i mixern.
Tillsätt resten av vattnet buljongtärning och värm till kokpunkten.
Vispa ut mjölet först med ett par msk mjölk
sedan med resten av mjölken.
Tillsätt redning, häll redningen under omrörning.
Låt koka i 3 min.

Inga kommentarer:

Bloggintresserade

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Asphyttanbloggkartan.se!
Powered By Blogger

Välkommen tillbaka

Tack för Titten