fredag 11 mars 2011

Vitt ute och vitt inne....

Medans snön yr utanför knutarna så yr mjölet här inne för här bakas det för glatta livet. Just nu är jag väldigt sysselsatt med att provbaka en massa olika sorters bröd och kakor. För snart är det dags för slusscaféet att öppna. Vi kommer att ha våfflor med sylt och grädde. Slusstallrik med bulle,sockerkaka och liten kaka med kaffe. Smörgåsar och Dagens kaka. Allt kommer att vara hembakat. Nu har jag gjort pyttesmå hallongrottor som smakade ljuvligt. Provade och fylla med lemon curd och det var himmelskt gott.
Det blev också en mårbacka kaka och den var gôr go! Men jag glömde att ha i bakpulver man skall inte svara i telefon samtidigt som man måttar upp ingredienserna...men gôtt smakade ändå. Mårbacka kakan är bakat på "skrämjöl"
Skrädmjöl eller som man säger i värmland "skrämjöl". Är ett stenmalet fullkornsmjöl gjort på ristad havre. Rostat i vedeldad ugn. Mycket fiber-och proteinrikt. har sitt ursprung i den finska invandringen under 1600-talet. När havren mognade sent på hösten, möglade den och gick inte att använda till föda. Ibland torkades havren på störar, men det var ingen felfri metod. Istället började man torka säden i stora stenugnar. Havren skalades och kärnorna mals. Mjölet som blev resultatet höll sig lättare. Förutom att man gjorde nävgröt på skrämjöl så har jag hittat en massa andra recept. Om du vill läsa mer om detta mjöl så gå in på http://www.stopafors.se/


Inga kommentarer:

Bloggintresserade

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Asphyttanbloggkartan.se!
Powered By Blogger

Välkommen tillbaka

Tack för Titten